måndag 4 juli 2016

Naivistiska tittskåp

Den naivistiska konststilen har alltid fallit mig i smaken. Igår passade jag på att besöka en konstutställning i Westankärr gård. Konstnären Markus Forss ställde ut en del av sina tavlor, men också en nyhet - naivistiska tittskåp som han tillverkar i Nepal tillsammans med några personer som han anställt. 

Tittskåpen (och motiven på tavlorna också för den delen) är fulla av humoristiska och färgglada detaljer. Figurerna är tillverkade av trolldeg, dekorerade och lackade.

Jag skulle så gärna vilja köpa en tavla eller ett litet tittskåp, men det har jag inte råd med. Däremot hade jag råd att köpa en av figurerna som Markus Forss låtit två nepalesiska konstnärer, Dipendra och Aakash, tillverka efter hans instruktioner. Den lilla feta kocken på bilden nederst är nu min!

 Här kan du läsa mera om Westankärr gård.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar