lördag 2 juli 2016

Fantastiska nådendalsdockor

Det händer inte så mycket i min dockskåpsvärld och här på bloggen just nu. Det finns annat som för tillfället inspirerar mig. Jag är i en period där hobbyn, så att säga, gått i ide, men vänta bara, det har varit så här många gånger tidigare och plötsligt är jag tillbaka igen med full fart! Då är det så att kreativiteten flödar och inspirationen svämmar över så att jag knappt själv hinner med i svängarna.

Fastän jag inte är så aktiv med min hobby just nu så har jag ändå en slumrande gnista kvar för miniatyrer. Det behövs inte så mycket så kvicknar jag till! Idag var det en sådan där dag som jag såg så många fina miniatyrer att jag nästan blev utan luft och "ha-begäret" blev stort!

Jag besökte det årliga evenemanget "Sagalund lever" i Kimito. Sagalund är ett ovanligt mångsidigt museum med omväxlande evenemang. Där finns också några miniatyrer. Det finns t.ex. ett stort dockskåp som är en kopia av en av villorna på området, men det har jag inte tagit bild på den här gången (finns dock någon bild på det i Gredoliskäras bos blogg här). Idag hittade jag dessutom en miniatyr av Björkhagens danslave.

På dagens evenemang fanns en del av Janette Räikkönens nådendalsdockor utställda. Fullständigt fantastiska små stickade dockor, t.ex. här  hittade jag mera om nådendalsdockornas historia.

Jag hittade också ett gammalt härligt dockskåp som jag aldrig sett tidigare och i nästa inlägg skall jag visa inspirationsbilder på det.

Idag tänker jag visa en bild på Björkhagens danslave och några bilder på nådendalsdockor.

Här kan du läsa mera om Sagalund.






2 kommentarer:

  1. Janetten nuket ovat kiehtovia. Sagalundissa olen käynyt ja tykkäsin kaikesta museon alueella, sinne pitää mennä toistekin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Janetten nuket ovat kiehtovia, samaa mieltä. Sagalund on kyllä ihana ja monipuolinen museo. Joskus kesä-heinäkuun vaihteessa järjestetään joka vuosi tämä Sagalund elää-päivä, ja suosittelen käyntiä sinne erityisesti silloin.

      Radera