torsdag 25 september 2014

Alfreds svensexa

Jag tog en nostalgitripp ut på vinden och ner i mina väskor med barbieattiraljer från slutet av 1970-talet. Där fanns allt från olika barbiedockor och andra dockor, kläder, föremål och också sådant som jag tillverkat själv. Det var mycket trevligt! Jag har alltid älskat barbiedockor! En del saker i väskorna kom jag på att jag kanske i någon form kan använda till mina dockskåp - även vissa barbiekläder. 

Fantasi har jag tydligen inte haft brist på i mina lekar; bl.a en fallskärm som jag gjort själv som barn fanns bevarad och den får hänga med i dagens lilla story.
-------------------------------------------

Vad i världen är det här? En smäll! Ett brak! Och Alfred ligger plötsligt uppe på ett tak med någonting stort, tungt och prickigt över sig!


Aino kommer cyklande mot hemmet sitt. Vad i världen hänger det ner från hennes tak? Hon leder cykeln närmare och ser att det ju är grannen Alfred. Han sprattlar och försöker ta sig ner från taket, men sitter hjälplöst fast.


Han känner sig fånig där han hänger och ber henne om hjälp. På något sätt lyckas de tillsammans få ner honom från taket ner på marken.


Aino hjälper till att befria Alfred från de invecklat fastsatta remmarna och trådarna han har på sig. Alfred berättar att han ensam hoppat fallskärm första gången i sitt liv. Vinden hade tagit i honom och han landade på fel ställe. Egentligen hade han tänkt landa på åkern längre bort, men visst gick det att landa här också. Inget ben brutet. Allt gott.


Snart kommer ett gäng gubbar springande. De är förskräckta, pustar, är andfådda och undrar om allt är okej. Hur gick det?
Det är nämligen så att Alfred är på väg att gifta sig så småningom och gubbarna hade ordnat svensexa för Alfred. I programmet ingick att han skulle hoppa fallskärm. Och så landar han på Ainos tak.
Aino vill att gubbarna skall komma in på en kopp kaffe och nybakt bulle, men de tackar vänligt nej. De har helt andra planer för dagen och kvällen.


Gubbarna traskar vidare. De går in i byns konjak-whisky-cigarr-rum eller vad man nu vill kalla det. Det är det mörka och murriga rummet där cigarröken ligger tät och tjock och whiskyn och konjaken flödar.
De sjunger och de spelar. Det blir lite karaoke också. Och Alfred knäpper på gitarren bara värre.


Och det finns många flaskor att provsmaka och många sånger att sjunga.


Och det finns många kubanska cigarrer... och många färska sockermunkar...


Och ännu en liten tid är Alfred ungkarl.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar