söndag 10 augusti 2014

Nya dockan till blåa dockskåpet

Nu har jag tillverkat en invånare till mitt nya blåa dockskåp, 13 cm lång och tillsvidare namnlös är hon. Tillsvidare en gåta. Vi vet nästan ingenting om henne ännu, men det kommer, det kommer...


Jag har tillverkat henne så att jag kan byta kläder på henne om jag vill. Jag inleder den offentliga presentationen av henne där hon är iförd enbart underkläder.


Och snygga ben har hon ju, men det blir som det blir. När jag inledde arbetet med dockan visste jag inte ens säkert om jag skulle göra en manlig eller kvinnlig docka. Slutresultatet blev i varje fall helt tydligt en hon.

Och hennes rödbruna hår har jag klippt från en gammal docka som jag lekte med som barn. De röda naglarna är riktig nagellack.


Men dockan fick också prickiga sommarkläder, sådana som jag kan klä av och klä på hur många gånger som helst.





Nu fick jag första gången användning av miniatyrknapparna jag köpte i sommar, och, jo, synålen går faktiskt genom hålen. Fungerar perfekt!


Vid tillverkningen av dockan använde jag mig av cernitlera och järntråd, som jag sedan klädde med brunt tygplåster.

Egentligen tycker jag att hon ser bättre ut i verkligheten än på bild. Vid fotograferingen förstorades hon så kraftigt att alla de missprydande detaljerna blev synliga. Och det är som vanligt svårare (tycker jag) att forma en docka än vad man tror före man börjar med den. Precis när man fått till en bra näsa och skall fortsätta med att forma munnen, så mosar man näsan och får börja om på ny kula. Kanske borde man gå någon kurs i ämnet för att lära sig hur man går strategiskt fram vid tillverkningen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar