söndag 2 mars 2014

Skidtur i backarna på fastlagssöndagen

Nu har jag fått hem mitt exemplar av den nyutkomna dockskåpsboken "Nukkekoti Väinölän vuosi" av Maria Malmström. Inspirerad av bokens idéer tillverkade jag ett par skidor och stavar. Jag följer aldrig exakta instruktioner och beskrivningar, det dödar kreativiteten, men bilder och tips anpassar jag för eget behov. 

Bilden nedan är från boken, Malmströms skidor finns i mitten och jag har placerat mina skidor på var sida om dem ovanpå bilden.


------------------------------------------------------------------------------

På fastlagssöndagen fick Aino för sig att hon skulle ge sig ut på en liten skidtur. De gamla träskidorna inspekteras! Det ser bra ut! Då är det bara att bege sig iväg i backarna!


Hon skidar...


... och vem ser hon inte där i backen om inte sin gode granne Alfred?


Han har en hujsig fart på där han åker backe upp och backe ner. Snön yr efter honom. Det är verklig fräs på! Han verkar vara en proffsig och van skidåkare!


Men... så händer någonting...


Aino får hjärtat i halsgropen... det här är någonting alldeles förskräckligt... det här är någonting alldeles vådligt...


Hon skidar så snabbt hon förmår fram till Alfred. Han ser omtumlad och vimmelkantig ut, men sätter sig upp i snön. Hon förmår knappt andas och frågar oroligt: "Hur gick det? Hur är det? Hur mår du?". "Jodå", säger Alfred. "Tack! Det är riktigt bra med mig... Jag har sett på teve att de gör liknande trix i de här nymodigare sportgrenarna, kullerbyttor i luften med någonslags brädor och så... "


"Men nu blir det nog dags för den där pausen med kaffe och fastlagsbulle!". Och så plockar han fram sin termos och ett helt fat med fastlagsbullar med grädde och hallonsylt. "Och det är ju bra att jag fick sällskap. Då behöver jag inte äta upp alla bullar ensam."


Och så blev det en välbehövlig kaffepaus i skidbacken. Och de lyckligaste sluten i berättelserna från dockskåpsbyn slutar alltid med en välbehövlig kaffepaus. Så även i denna. Sen pituinen se! :)


2 kommentarer:

  1. Åh vilka fina skidor du gjort!! Vilken tur att Alfred klarade sig =) (Och skidorna med =) )
    Hannah

    SvaraRadera