onsdag 4 december 2013

Retro kalenderhanddukar, kryddpåsar, godis och morötter

Jag gillar "retro-kalender-köks-handdukar" och till min förtjusning finns det sådana till salu för tillfället i Nukkekotikirppis. Det inspirerade mig till att tillverka handdukar själv. Jag har själv ett par stycken i skala 1:1, en från 1971 och en från 1989 och den som är från 1971 är helt suverän! Man blir glad av den! Så jag beslöt mig för att göra handdukarna själv med de medel och material jag har till förfogande. I praktiken betydde det att jag helt enkelt fotograferade handdukarna, förminskade bilderna, skrev ut dem med printern och limmade fast bilden på tyg! TADAAAAA! Det blev kökshanddukar med bild på! :)

Sedan har jag skannat lite godisförpackningar, förminskat dem, printat ut, fyllt med lite papp, vikit ihop och så blev det godis. På samma sätt har jag gjort med kryddorna och morotspåsarna, men där har inte jag själv skannat förpackningarna. Det har en av mina vänner med dockskåp som hobby gjort.

--------------------------------------------------------------------

Hon i Lundby har inlett julstädningen. Det är lite som att gå på loppis. Man fyndar. Nu har hon hittat två underbara retrohanddukar som hon känner att hon vill plocka fram och ha i köket. Var? Som tavla på kylskåpsdörren? Vilken? Hon testar... funderar... hmm...


Det blir dags för eftermiddagskaffet. Hon öppnar ett hemligt fack i sin väska som bara hon själv känner till. Där har hon gömt godis, ämnat enbart för henne SJÄLV! Det skall bli gott med kaffe och måååånga godisar till! Hon sätter sig ned vid köksbordet.


Men under kaffestunden pockar påsarna med små morötter på uppmärksamheten. De ligger också på köksbordet. Morotslåda till jul... hon borde egentligen göra morotslåda till jul och frysa ned den. Potatislåda också. Kålrotslåda också. Och leta fram alla julrecept... nej, hon borde inte sitta här och äta godis i smyg... hon borde baka och laga mat.


Hon går till köksskåpet och plockar ut kryddpåsarna. Vad har hon egentligen för ingredienser hemma? Har hon alla kryddor inköpta som hon behöver till julens bakverk och matlagning? Hon inventerar kryddlådan.


När han kommer hem från jobbet ser han en påtrampad pastillask på golvet. Vems är det?


Han tar upp pastillasken och ser att det finns en ask till på hyllan. Ja, någon gottegris är det som springer runt i huset om dagarna och tappar godis efter sig. Nåja, inte så illa. Det smakar nog gott med pastiller för honom också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar