lördag 7 september 2013

Väderlekshus, gökklocka, lyktor och julkyrka

Inspirerad av andras bloggar över vad man kan göra av de där små husgavlarna från hobbyaffären, så måste även jag köpa ett par förpackningar åt mig! Jag använde mig också av bl.a. trämaterialet från en förpackning vitmögelost.

Det blev ett väderlekshus med vädergumma och vädergubbe. Jag har två gamla sådana i normal storlek och jag har för mig att de var väldigt populära på 50-talet eller ännu tidigare. Jag letade fram dem från mina skrymslen och vrår och såg nu på dem med helt nya ögon. De är ju helt underbara! Nu får de stå framme, gamla, slitna, lite trasiga, men ack så oerhört charmiga! På baksidan finns bruksanvisningen för dem: "Väderlekshuset skall hänga på ett luftrikt ställe. Reglera på följande sätt: Vid vackert väder vrides gumman medels skorstenen utåt. Vid regn gubben. Reglera endast en gång." Och jag insåg att ett väderlekshus är ett absolut måste i dockskåp!

Lilla nya väderlekshuset med de två stora gamla.


Närbild av lilla väderlekshuset. Jag hade gärna fotograferat huset ännu närmare, men det gick inte att få en någorlunda skarp bild av det med min kamera. Lite var jag tvungen att skära om den främre fasaden så att jag fick varsin dörr åt gumman och gubben. Stängslet klippte jag också av och klistrade det framför huset istället.


Det blev också en gökklocka. Och göken flyger låååångt!


Och det blev några lyktor, varav en av dem blev en julkyrka. Den röda tänkte jag först göra till ett pepparkakshus, men tänkte att det är mera lyckat att göra pepparkakshus av cernitlera. Jag tänkte också göra ett litet dockskåp av det turkosa huset, men tappade inspirationen på mitten och det blev bara en vanlig trälåda av det projektet (och trälådan har jag ingen bild av) och det fick bli en lykta av det också istället.


I en av förpackningarna råkade det ligga en extra gavel som jag gjorde till en släkttavla med svarta silhuettbilder.


Och här har jag ännu en bild på alla de varianter jag  knåpat ihop av husgavlarna och blåmögelostförpackningen.


Och avslutningsvis så skall jag presentera någonting som jag inte tillverkat själv. Aino-dockan har fått tre nya böcker: Martan keittokirja (Martas kokbok), Kuolema nukkekodissa (Döden i dockskåpet) och Nukkekoti Väinölän tapaan (Dockskåp på Väinöläs vis). Alla böcker är tillverkade av samma person som skrivit den stora, riktiga boken Nukkekoti Väinölän tapaan. Boken finns även i min bokhylla. Och då är det väl klart att Aino också behöver den boken i sin egen bokhylla!


2 kommentarer:

  1. Vilka fina väderlekshus! och alla dina små hus är så fina!
    Hannah

    SvaraRadera