måndag 12 augusti 2013

Midsommarkrona och flaskor

Jag gillar ålänningarnas midsommarkronor! De är så granna, fina och ståtliga där de svajar i vinden i deras midsommarstänger och på deras balkonger. Man blir glad av dem! Så jag beslöt mig för att försöka tillverka en åländsk midsommarkrona själv också och när jag hade den klar så fick jag för mig att det absolut behövdes en sådan också i min dockskåpsby. Så då tillverkade jag en i dockskåpsformat också, där stommen är av tändstickor.

I mitt "skräplager" har jag länge haft ett antal förpackningar med engångsdoser för ögondroppar. Jag har nu tillverkat några flaskor av dem. Formen på dem är perfekt som små flaskor i dockskåpsformat. Jag klippte om dem, tvättade, slipade och målade dem och klistrade avslutningsvis etiketter på dem. Etiketterna är omslaget från likörkonfekter som hade formen av små flaskor. Konfekterna föll jag för i affären, givetvis, för att det var som små miniflaskor!

Här nedan hänger min lilla åländska minimidsommarkrona med sina storasyskon, varav jag själv gjort också den större längst till höger.


-----------------------------------------------------------------------------

I byn finns en hel del gemensamma aktiviteter för invånarna. Ett av dem är träffarna för herrarna som går av stapel i byns "whisky-konjak-cigarr-rum", kalla det vad man vill, men där  diskuteras viktiga världsförbättrande ämnen.

Kvällens tema och rubrik för herrarnas träff är: "Åttakantig elementär poängsättning av flaskors medverkan  i  utslocknandet av solsystemet i byns permanenta länk och ärtlikör av jordgubbar". Herrarna har fått in ett gediget lager med varor som de entusiastiskt studerar och analyserar i enlighet med kvällens tema och huvudrubrik. Diskussionerna är analyserande, problemlösande och det kommer fram till flera resultat och också teorier som är värda att testas.

"Whisky-konjak-cigarr-rummet" är ett utrymme enbart för herrar... tror de själva...




Kristina har hoppat upp på sin cykeln. Hennes make har plikttroget som avtalat kommit hem från sin träff med de andra herrarna. Nu är det hans tur att övervaka sin barnaskara. Nu kan hon i sin tur bege sig iväg på en liten promenad eller någonting annat som hon känner att hon vill göra. Och hon vet vad hon vill göra ikväll!

Hon stannar längs med vägen igen vid det toma, gula huset. Någon har städat bort allt bråte och skräp. Sedan ser hon någonting alldeles magnifikt! En glad och grann åländsk midsommarkrona rör sig i takt med vinden! Hon måste gå dit och titta närmare på den, känna på den. Oj, så den är mäktig! Hon ropar: "Hallo, hallo, någon här?". Ingen svarar. Konstigt. Aldrig finns det någon där. Ändå är det någon som vistas där.
Hon fortsätter sin cykelfärd.


Så kommer hon fram dit hon hela tiden varit på väg! Damerna har träff! I "Whisky-konjak-cigarr-rummet". 


2 kommentarer:

  1. Den blev ju jättefin den lilla midsommarkronan,riktigt som den stora som du visade mig sist. Inte är det nåt fel på din stora egentillverkade krona heller men med den mindre är det ju alltid mera småpåtas. Jättebra ide med alla whisky o konjaksflaskor.

    SvaraRadera