fredag 16 augusti 2013

Bord och stolar till köket, korgar, garn, stickning och blomma

För en tid sedan köpte jag dockskåpsmöbler i halvfabrikat; sådana där i plywood som man trycker ur ett ark och klistrar ihop till möbler och sedan får hoppas att delarna passar ihop! Det visade sig att delarna NÄSTAN passade ihop! Det blev lite skrangligt och vingligt, så jag var tvungen att efteråt göra små ingrepp genom att slipa, men slutresultatet duger gott för mitt behov i den prisklassen! 

Jag målade möblerna i turkos färg, slipade bort färg med sandpapper, testade att dekorationsmåla dem och målade dem avslutningsvis tunt med brun akrylfärg (torkade bort det mesta) för att ge dem ett ännu äldre och slitnare utséende.

Av delar från en äggkartong, lite tapet, snören, färg och lack gjorde jag små korgar. Av äggkartong och en knapp gjorde jag också en kruka för rosorna.

Garnnystan gjorde jag enkelt genom att vira garn genom en liten bit sugrör. Etiketterna till nystanen klippte jag från normalstora etiketter från de nystan jag har hemma. Stickningen provade jag sticka med lite större synålar, vilket inte var så lätt, kanske det skulle gå bättre med järntrådar, värt att testa i framtiden.

----------------------------------------------

Aino har massor, massor av saker och möbler som ännu måste packas upp i hennes nya hem. Hon kommer aldrig någonsin att bli färdig, men vad gör det? Hon har inte bråttom någonstans längre. Idag har hon släpat ner köksbordet och de fyra stolarna från vinden ner till köket. Hon fattar inte varför hon överhuvudtaget någonsin burit upp dem på övre våningen. På det sättet blir hon åtminstone aldrig färdig med flytten.


Sedan har hon ju alla de oändliga korgarna med garn och olika handarbeten. Någon ordning måste hon få på det också!


Hon bär korgarna och garnnystanen och stickningen nerför trappan, men HUPS! Voj, nej! Dit for det! Hon tappar allt på golvet... äsch, bara att fortsätta reda upp det... som sagt, hon kommer aldrig att bli färdig med sin flytt... och som sagt. Vad gör det?


Hon håller på och håller på och håller på, ordning och reda skall det bli. Så småningom. Kanske. Eller kanske inte. Och sommarens sista rosor blommar så vackert där på köksbordet i en kruka. De förgyller hennes tillvaro. De lyser som guld!



Kvällarna har börjat skymma allt tidigare. Utanför fönstret är det redan mörkt. Hösten är oundvikligen på väg. Och Aino, hon pysslar vid köksbordet med sina nystan och handarbeten sent in på natten, hinner inte fundera över om det är skymning ute eller inte, knappt vilken årstid eller dygnstid eller årtal det är för den delen heller.


2 kommentarer:

  1. Men så duktig du är på att måla! Helt otroligt fina möbler du gjort och jag bara älskar den där dockan =) Jag är väldigt imponerad av ditt arbete med både möbler och docka =)
    Hannah

    SvaraRadera