måndag 29 juli 2013

Lundby-loppisfynd

Här måste jag visa upp en del av torsdagens loppisfynd från ett kvällstorg! Jag tycker att jag kommit över fina föremål! Det är inte så ofta  man på loppisar i Finland lyckas hitta Lundby-dockskåpsmöbler till ett någorlunda rimligt pris, åtminstone har inte jag lyckats med det. Alla grejerna på bilden är inte Lundby, men jag har frågat sådana som vet bättre än jag och jag har då uppfattat att största delen av föremålen faktiskt är Lundby från olika serier och epoker. Jag gillar speciellt mycket den röda gungstolen i trä och den lär också vara en äkta Lundby!

Jag har allt mera börjat intressera mig för Lundby. Jag har inte varit ägare till ett Lundby dockskåp särskilt länge och hade heller aldrig ett sådant som barn. Jag inbillade mig tidigare att Lundby dockskåp och möbler mest är barnleksaker, men ack hur totalt fel jag har tänkt! Speciellt de äldre Lundby-föremålen är riktiga rariteter och jag gillar dem skarpt! Jag har också sett Lundby dockskåp som är inredda med fantastisk smak och stil. Det är så att man själv skulle vilja förvandlas till en miniatyr och kunna krypa in där och lägga sig i soffan och titta på teve och t.o.m. högen med disk ser lockande ut i miniatyrvärlden!

Lyckligtvis fick jag (bokstavligen) också själv ett Lundby dockskåp för en tid sedan och kan nu känna större samhörighet med andra vuxna som gillar och har Lundby dockskåp som hobby. Det är roligt och inspirerande att utbyta ideér och lära sig mera om allt som berör Lundby. Och inte behöver man ändå hålla sig till bara Lundby-möbler, det är alltid fritt fram för fantasin!

Och så småningom måste jag fundera ut en bra förklaring till varför det plötsligt kommer en hel del nya möbler till Lundby-dockskåpet i byn, dit där hon som heter Apollina i tredje namn, hennes make och tvillingarna Bebban och Ruut, hundarna och de övriga djuren bor...


2 kommentarer: