söndag 30 juni 2013

Hjäääälp, jag har gått och köpt ett dockskåp till !!!!!!!!

HUR kunde det gå så att jag gick och köpte ett dockskåp till?!?!? Rummen i mitt hus är fyllda av både det ena och det andra, det ryms definitivt inte in flera dockskåp i huset. Dessutom är alla mina oändliga projekt ALLA under ständigt arbete och blir sannolikt ALDRIG någonsin färdiga!!! OCH så går jag och skaffar mig ett projekt TILL!!!

Men det var så att jag helt enkelt inte kunde låta bli det när jag såg det på en bakluckeloppis idag! Det låg där i solskenet på en papplåda och väntade på mig och jag kände genast lycka när jag hittade det. Det var extremt billigt, det var originellt, det var ett hantverk, det var lite gammalt... och plötsligt bara befann det sig i min egen baklucka...

Försäljaren trodde att det kunde vara från 50-talet, men hon visste ingenting om dess bakgrund. Det hade varit roligt att känna till någonting om dess historia. Tapeterna är original. Kanske någon av mina läsare kan fastställa tapeternas ålder på basen av mönstret? Det kunde berätta någonting om mitt nya dockskåp.

Tapeterna finns inte längre kvar. Jag har jobbat hela dagen med att blöta och skrapa bort dem. Det fågelholksliknande dockskåpet skall få andra tapeter och skall genomgå någon form av metamorfos. På lång sikt. Just nu är den placerad på matbordet. Vart sjutton skall jag placera det?

Här är bilder på dockskåpet. Det är olika från alla sidor, en ganska originell planlösning.


 





Sedan lyckades jag idag också komma över en tapetbok från år 1952, vilket nog måste betyda att husets förverkligande måste inspireras av 50-talet. Tapeterna känns lite mjöliga. Var tapeterna sådana på den tiden eller är det tidens tand som gjort dem mjöliga? Kanske måste jag lacka eller använda fixativ vid användningen av dem...?


Igår var jag på en marknad och därifrån kom jag också hem med lite miniatyrer. Speciellt fin tycker jag att den lilla roddbåten är. Mannen som tillverkade båten gav mig också ett drös med fåglar och en yxa på köpet. Så småningom skall jag måla och göra om dem lite.


Trots allt känner jag mig just nu lite som om jag gjort riktiga kap och goda affärer i helgen!  :)

4 kommentarer:

  1. Onnittelut uudesta talosta! Tuo on jännä. Minäkin olisin ostanut tuon, jos olisi tullut vastaan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maksoin siitä kahdeksan euroa, eli mielestäni hyvin kohtuullinen hinta! ;) Pikkasen tuunaamalla uskon saavani siitä ihan kivan mökin! :)

      Radera
  2. Åh, va kul med tapetboken! Jag har plötsligt kommit att älska 50-60-tals tapeter o inredning o möbler. Och vilket underbart hus! Tur det inte var jag som hittade det, för jag har ju inte heller plats och detta hus måste man ju bara köpa ;) Det är verkligen originellt och superfint!
    Tapten i huset påminde om en tapet i min mammas hus, det byggdes på 60-talet tror jag. Men det kanske är en 50-tals tapet, jag har inte så bra koll, jag var ju inte född då ;)
    Hannah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker mig också ha sett tapeten, men kommer inte exakt ihåg var och när... troligtvis har det varit ett klassiskt mönster i tiderna och misstänker att dockskåpet kan vara senare än 50-talet... jag betalade 8 euro för det, så det var definitivt inte så väldigt dyrt! ;) Frågan med förvaringsplatsen är fortfarande icke löst! ;)

      Radera