söndag 10 mars 2013

Antik säng med virkad spetsöverkast

Den första möbeln till mitt Lundby dockskåp är tillverkad! Det blev en gammal antik säng tillverkad av material som träpinnar från använda raketer och någon form av träpinnar som skall används för att namnge vad som odlas i rabatterna. Jag betsade sängen i en rödbrun färg och brände in dekorationer med kolv.

Det sved, kändes nästan som ett helgerån,  att sprätta bort och klippa sönder en vacker handvirkad spets från ett gammalt dynvar och  göra om det till ett sängöverkast och dynor till Lundby... men jag gjorde det i varje fall... och nu är det ingen idé att ångra sig...

Och så gjorde jag en madrass av skumgummi från en smyckeask och en gammal skjorta. Sedan blev det ännu en filt av en gammal morgonrock och ytterligare två dynor och ett lakan av det gamla dynvaret. Lakanet sydde jag mönster på, vad det nu sedan föreställer, blommor eller stjärnor eller vattenloppor...

 



2 kommentarer:

  1. Så fint det blev! Jag gillar speciellt dekorationen på sängen. Hannah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Hannah! Det är det som är en av de många fantastiska fördelarna med den här hobbyn, att det går att variera material och metoder i det oändliga, nu fick jag t.ex. användning av kolven som jag nästan glömt att jag hade i en låda! :)

      Radera