lördag 3 november 2012

Ett och annat nytt, smått och gott!


Personen som tillverkat julskinkan och ostbrickan i miniatyrskala är fantastiskt skicklig och hennes arbeten  går åt som smör, det handlar om minuter och sekunder om man skall hinna köpa dem vart efter de kommer till salu på nätet. Den här gången lyckades jag vara på plats vid rätt ögonblick och dessutom snabb! Som överraskning i kuvertet som kom på posten fick jag ett läckert bröd också!


Av en annan skicklig miniatyrhantverkare har jag köpt lite andra viktiga produkter till mina dockskåpsboare. Det är ju förkylningstider, så jag tyckte att det behövdes lite vitaminer och näsdukar. Och är det så att man sitter inomhus med förkylning, så kan det vara trevligt att ha lite lättare sysselsättning i hemmet, så jag införskaffade ett Afrikas stjärna spel med tärning och spelknappar med, så nu spelas det Afrikas stjärna för full rulle i mina miniatyrhus!
Julen är i antågande och förutom julskinka, så behövs det absolut också pepparkakor, så det är också fixat nu!



I en musébod i stan fick jag ögonen på dessa speciella små dockor. Enligt instruktionen på etiketten skall man berätta om sina bekymmer för dessa s.k. worry people och därefter placera dem under dynan över natten. På morgonen är bekymren borta. Den här traditionen sägs komma från mayafolket i Guatemala. Min ena docka är en healthcare worry doll och min andra är en car worry doll.
Jag har inte testat dem under min dyna över natten och riskerat att mosa ihjäl dem, men de skall få bli dockor i mina dockskåp och där få ha sin speciella historia.


Jag behöver en hel del olika blommor till bl.a. mitt orangeri, men har för tillfället tröttnat på att tillverka allting själv från början till slut, så nu har jag fuskat och köpt färdiga blomster och blad från olika hobbyaffärer. Med mig hem fick jag också bjällror, kan tänka mig att de kan vara användbara till någonting, men har inte ännu riktigt klart för mig vad det är.


2 kommentarer: