lördag 17 november 2012

En liten dröm är uppfylld: Elbelysning till dockskåpet

ÄNTLIGEN!!! Från det att jag var liten har jag drömt om ett dockskåp med elbelysning, önskat att jag kunde sitta där  i mörkret och titta in, se hur mysigt de har det där, se hur det lyser i knutar och vrår, följa med skuggor, titta in genom fönstren... NU har jag förverkligat den drömmen! Och oj, vad det är mysigt där inne, känslan är helt annan med belysning!

Det är dock inte bara jag som är förundrad över det nya fenomenet i Willa Winkelwrå! Min observanta och nyfikna katt var genast där och inspekterade det nya läget, varefter han beslöt sig för att det var en mysig och bra plats att sova vid. Tyvärr var det brist om utrymme och rumpan hade hela tiden en tendens att falla i golv....



Det här är utrustningen jag införskaffade till Willa Winkelwrå! Jag köpte också ett batteridrivet system där man kan koppla till en lampa. Det kan jag använda i mina andra dockskåp eller tittskåp som inte har el. Jag köpte tre färdigt tillverkade lampor, resten vill jag så småningom tillverka själv.

Och nej,  ledningarna får man inte ha i sådana här buntar, det blir för hett om man låter ledningarna vara ihop, på bilden testar jag bara snabbt att de nyinköpta systemen fungerar.


Sedan var det bara att plocka ut alla grejer ur dockskåpet, börja borra hål i väggarna för sladdar och kontakter, skruva upp krokar i taken för kommande lampskärmar o.s.v. Det här kan man göra på olika sätt, jag gjorde det enkelt för mig, har vare sig snickar- eller elektrikeranlag, så det blev både hängande ledningar och stora hål, men det LYSER! Och så var det ett gediget jobb att plocka in alla grejer i dockskåpet på nytt, tänk vad mycket saker det egentligen finns där!


Och det LYSER!!! Välkommen att kika in i Willa Winkelwrå en mörk novemberkväll. Och det lyser också inne i cigarr- och konjaksrummet och i Villa Kattebos sovrum.










8 kommentarer:

  1. Åh så mysigt! Att lite lampor kan göra sån skillnad!! Jättefint har du gjort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo det är jätteskillnad med och utan lampor! :)

      Radera
  2. Oj vad "musigt" du har skulle Mamma Mu säga. Jag hade aldrig belysning i min o min systers dockhus när vi var små, men titta mera på min dotters dockhus nu för hon har belysning. Jess, va fint.

    SvaraRadera