fredag 9 november 2012

Den orange pappersstjärnan, brasor och belysning

Jag vågar påstå att den orange pappersstjärnan som förr så hemtrevligt lyste i hemmets fönster och gav ett gemytligt sken och en trygg och lugn atmosfär, givit ett av de starkaste julintrycken hos många av oss. Visst är det väl så? Själv har jag kvar en orange pappersstjärna i skala 1:1 som jag förvaltar med stor omsorg, den har precis den rätta orange färgtonen. Jag beslöt mig för att en sådan stjärna också behövs i dockskåpen och gav mig in på utmaningen att tillverka en liknande i skala 1:12.

Den här traditionella stjärnan gjorde jag på ett annat sätt än de andra pappersstjärnorna (som det finns bild på i ett tidigare inlägg). Jag gjorde den här också i lite större skala. I den här kan jag även sätta in belysning!


Idag har, förutom den orange pappersstjärnan som spritt sin ombonade känsla i de små rummen, också brasorna varit tända i vinterkylan och spritt både värme och hemtrevnad i stugorna.



Och hur har jag gjort det, jag som inte ännu dragit in el i husen? Jo, jag läste andra dockskåpsbloggar och miniatyrdiskussionsforum och inspirerades av hur andra opererade sönder LED-värmeljus. Jag gjorde också så...


9 kommentarer:

  1. Oj, vad fin den där stjärnan är! Den är min absoluta favorit från barndomen också, jag har gett mamma order om att hålla den hel! ;)
    Skulle du kunna täka dig att tillverka några till Fb-loppisen...? Eller kanske dela med dig av din talang och visa hur man gör en själv...? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag blir riktigt ordentligt smickrad! ;)
      Tyvärr tycker jag inte att det är roligt att själv tillverka produkter för försäljning, köper hellre! :)
      Stjärnan har jag tillverkat på känsla, utan ritningar, men gjorde så här: Jag hittade på nätet en bild av stjärnan, printade ut den på vanligt skrivpapper för att få den rätta färgtonen, stack fullt med hål i stjärnan med en nål, klippte ut sju olika delar/strålar för framsidan som jag vek på mitten. Sedan gjorde jag ytterligare sju delar/strålar på samma sätt för baksidan. Därefter limmade jag ihop fram- och baksidans delar/strålar som var identiska, så att de blev sju "strutar". Slutligen limmade och fogade jag ihop hela stjärnan med trälim, lämnade bara öppet uppe för lampan. Problemet är att få rätt passform och modell för alla delar så att stjärnan inte blir för tunn eller får helt fel form. Det är inte bara att klippa ut en vanlig stjärnbild. Lite måste jag också klippa om och justera anefter för att få allting att gå ihop.

      Radera
    2. Kolla Saaras beskrivning på hur man gör adventsstjärnorna. Det är en mycket bättre idé än min och hon har dessutom färdigt modeller för dem, bara att klippa ut. Vad bra att man kan dela tips och erfarenheter med varandra! :) http://saarannukkekoti.blogspot.fi/2012/11/paperitahden-printti.html

      Radera
  2. Hieno! Minäkin olen yrittänyt tehdä samanlaista tähteä :) Skannasin oikean tähden osat ja liimasin kokoon. Tein liian pienen niin että led ei mahdu sisään, pitää kokeilla tehdä vähän isompi joskus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paljon kiitoksia printeistä, nyt minulla on selkeä malli tehdä lisää paperitähtiä mikäli sellainen tarve tulee eteen! Tein omani enemmän "tuntemuksen mukaan" ja osat eivät aina ihan täsmänneet, piti leikata vähän sieltä sun täältä. Sinun menetelmäsi mukaan ei myöskään tarvitse liimata yhtä paljon. Ja hieno ja tunnelmallinen joulutähti sinulla on! :)

      Radera
  3. Kävin Saaran innostamana kurkkaamassa blogiisi. Paljon mielenkiintoista tutkittavaa löysinkin. Kaunis tähti sinulla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos ja kiva jos löysit jotain mielenkiintoisaa tutkittavaa täältä! Tervetuloa uudestaan! :)

      Radera
  4. Onpa aidon näköinen tähti! Ihana!

    SvaraRadera