fredag 3 augusti 2012

Roligt och smått som jag hittat lite här och lite där

Sommarloppisarna börjar sjunga på sista versen för i år, men jag har inhandlat en hel del roligt och smått och lite konstigt under sommaren som jag kan fundera över när höstmörkret börjar falla och det blir dags att tända stearinljus och brasa.

Jag skall presentera en del av mina senaste inköp! Gårdagens stora kvällstorg visade sig vara en riktig fyndplats för den som söker förmånliga miniatyrer. Allt det här hittade jag igår och jag kände mig nöjd över mina inköp! Jag måste skilt nämna att jag också hittade King Kong på kvällstorget. Han passar inte alls in i dockskåpen, men han var så töntigt gullig där han gick och bar på sin förälskelse, så han hamnade av bara farten ner i min väska och hem till mig  för 50 cent!


Krukan på bilden är helt ny. Jag kunde inte låta bli att köpa det finska hantverket från en av mina semesterresor i somras. De små glasburkarna och smyckedelarna måste jag fundera över vad de kan användas till.


Stallet i Betlehem är gissningsvis världens mest avbildade motiv och det har även alltid fascinerat mig. Av flera anledningar. Varje konstnär har sin egen bild av hur det kan ha sett ut, variationerna är oändliga, men få bryter den klassiska avbildningen, grundmomenten skall alltid finnas där på ett visst sätt. Jag tycker mycket om att titta på olika varianter av stallet i Betlehem. De här små stallen som vi brukar plocka fram till julen och placera på byrån är ju också miniatyrer, ett slags tittskåp. Det här fina exemplaret hittade jag på en sommarloppis för en vecka sedan, troligtvis är det, enligt texten som är skriven på bottnen, inköpt i Jerusalem år 2000.


2 kommentarer:

  1. Ja tänk vad man kan fynda. Jag har alltid varit fascinerad av att det kan göras så små saker som passar i docksåp och att inte vanliga plast som ileksaksdocksåp. Och speciellt så länge jag har kännt dig har jag tyckt då det har funnits mat i miniatyr som verkligen liknar riktig mat.Kram

    SvaraRadera
  2. Det finns många möjligheter med den här hobbyn, kanske trots allt någonting för dig också...? ;))

    SvaraRadera