fredag 10 augusti 2012

Loppisfynd och nya dockskåpsboken jag väntat på

Sommarloppisarna börjar oundvikligen lida mot sitt slut, men några fynd gjorde jag ännu på bl.a. gårdagens stora kvällstorg. Där gjorde jag också ett dåligt beslut. Jag hittade en badrumsinredning i plast och andra små plastattiraljer för dockskåp från 1960-1970-talet som jag egentligen ville ha, men jag var inte riktigt säker på om jag ville betala det pris försäljaren begärde. Det var inte alls dyrt, tvärtom, men jag råkade ha ett speciellt snålt och fattigt sinne påkopplat just då och behövde fundera några minuter. Jag vandrade vidare för att låta saken mogna en stund, men så kände jag att jag måste köpa den! När jag kom tillbaka för att köpa, så var det SÅLT! Typiskt! Och jag var borta bara fem minuter! Men jag får skylla mig själv, det gäller att vara snabb i sina beslut!

Men jag hittade annat! Det blev mera kärl...


Det blev några riktigt små prydnadsföremål att placera på dockskåpshyllorna.


Det här tycker jag att är ett verkligt intressant, roligt och överraskande fynd i en märklig kombination! I en tassmärkt marmorask fanns en lite större glashund tillsammans med massor av små, små hundar och katter och någon häst och elefant. Min nyfikenhet är väckt! Varifrån härstammar det här? Försäljaren hade själv köpt det på loppis någon gång och visste ingenting om dess ursprung.


Det här är en tuk tuk, inköpt för 20 cent. Den kommer att tunas... sedan... någon gång... i framtiden...


Så visst har jag gjort många, i mina egna ögon, fina fynd, fastän den där badrumsinredningen från 1960-1970-talet inte lyckades bli min.

Och igår kväll, som grädde på moset, blev jag lycklig ägare till Maria Malmströms nyutkomna underbara och inspirerande bok: Nukkekoti Väinölän tapaan. Undrar om jag skall klara av att göra någonting annat än läsa och titta på bilder idag... hoppas boken i framtiden också kommer ut på andra språk, så att alla med dockskåpshobby kan ta del av också texten. Den är definitivt läsvärd!


6 kommentarer:

  1. Hundarna och andra småglas figurer var verkligen gulliga. Ja du har fyndat mera kärl igen. Snart måste du börja tillverka nya dockskåp så att du frå in alla saker.Kram

    SvaraRadera
  2. Jo, det börjar nog bli fullt i mina skåp, har faktiskt funderat på att skaffa någonslags skåp till, men vet inte riktigt vad... kanske skåpet vandrar emot mig och så vet jag att det är just det där jag skall ha... men loppisfynden minskar nu också då säsongen för sommarloppisar är slut.

    SvaraRadera
  3. Hi,lovey minis in your blog,It's a pleasure to visit it!!!Miniregards from sunny Spain!!!

    SvaraRadera
  4. Hi, thank you, I´m glad you like my blog, you also have a very nice blog! :)

    SvaraRadera
  5. Åh, det är en så underbar bok!! Och så har du gjort en massa loppisfynd igen! ;)

    SvaraRadera
  6. Javisst är boken härlig, man kan titta på bilderna hur länge som helst! :) Det här hör nog sannolikt till mina sista loppisfynd i sommar, sedan får jag vänta till nästa sommar då jag igen börjar med mina loppisrundor! :)

    SvaraRadera