fredag 20 juli 2012

Sommarens loppis- och torgfynd

Det är alltid spännande att gå på loppisar, man vet aldrig vad man kommer hem med. Min stående favorit år ut och år in är kvällstorget i Salo. Där kan man hitta precis vad som helst då folk slumpar bort saker från dödsbon. Man kan göra riktigt bra fynd! Billigt! En mans skräp, en annan mans skatt, eller hur heter det?

I sommar har jag också hunnit ströva omkring på några loppisar och torg med dockskåpsblicken "on" (fast den blicken är sällan "off" för tillfället...). Jag skall här presentera en del av juni- och julimånadens "loppis-skörd".

KNAPPAR
Jag är som mumintrollens Rådd-djur som älskar att samla på knappar.  Knappar som tanter förr sprättade loss från klädesplagg före de klipptes till mattrasor kan köpas billigt på loppisar, i de burkar tanterna förvarade dem i. Knappar har potential! Jag ser tydligt både blomsterfat, tallrikar, tavelramar, prydnadsföremål, gräddsnäckor, kristallskålar, lampetter, lampor, ljusstakar, lock... och då har jag inte ens utvecklat alla tankar klart än!


EN GÅVA OCH MÅNGA FYND
Den fina kakelugnen är en namnsdagsgåva jag fått; ett fint, nytt hantverk i trä som passar perfekt in i ett av mina dockskåp. Jag trollar alltid fram plats för möbler och föremål i dockskåpen hur fullsatt det än verkar se ut. Den här kakelugnen tronar nu ståtligt i Willa Winkelwrås sal!
Det finns alltid en köpare till allting! Och ibland tycker jag mig se en skymt av förvåning hos en del försäljare när jag köper någonting som de tänkt att ingen vill ha. Bland fynden finns bl.a. en gammal, söndrig handbroderad väska i stramalj. Den kommer att få ett nytt liv som åtminstone många miniväskor och kappsäckar, som dynor och som väggbonader i dockskåpen. Jag fyndade också en liten fin, gammal brosch i korsstygn av sytråd som ypperligt nuförtiden tjänar som en liten blomstertavla. Tyvärr glömde jag att sätta den med på bilden nedan... Och så har vi en Hangö-souvenir, någonslags träpyts, som jag har funderat på att göra om lite, och så skulle den vara lämplig som utedass i något tittskåp som jag ännu bara har formad i fantasin.



STOCKHOLM-SOUVENIREN
Den här hurtiga lilla linluggen kom vandrande över daggstänkta berg, fallera, rakt till mig! Han packades upp ur lådan av försäljaren exakt när jag kom dit och jag kände genast att jag behövde honom. 50 cent kostade han. Jag tror att ingen annan skulle ha velat ha honom. Men jag tyckte att han var fin, en liten miniatyr på vandring över ett Stockholm som jag gissar att är från 50-talet, intressant kombination. Charmig och gammal! Men souveniren är för stor för dockskåpen, linluggen får leva sitt liv utanför dem.


6 kommentarer:

  1. Hej, kiva hitta din blogg och kiva du börjat blogga. jag drömmer fortfarande om att börja med dockskåp och samlar faktiskt på tillbehör....Men tillsvidare räcker det med trädgård och torp. Kram! Vi hörs!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jo, det känns riktigt roligt med en egen blogg!:) Oj, nu blev jag riktigt nyfiken på dina samlade dockskåpstillbehör! ;)Ja, det är nog ett projekt med trädgård också, själv börjar jag ha lite för bred intresseskala för att hinna ordentligt med någonting! Vi hörs!

      Radera
  2. Grattis till alla dina fina fynd! Visst är det som en skattletning att gå på loppis?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja skattletning är nog det rätta ordet och med den här hobbyn letar man inte efter dyra, fina saker utan sådant som försäljaren själv och oftast inte heller andra köpare förstår värdet av, så det blir ofta billiga fynd! :)

      Radera
  3. Hej!
    Oj vad jag blev avundsjuk på din fina kakelugn. Skulle passa i min dotters dockhus,fast huset är av modernare slag. Tänk vilken fantasi. Jag ser bara knappar och inget annat. Men jag har min brodering istället. Få se vad vi fynddar på vår resa i nästa vka. Kram. B

    SvaraRadera
  4. Kakelugnen lär faktiskt vara köpt på vårt lokala torg, men den är nog för hög och grov för Lundby. Ja, inget fel på brodering heller, det tycker jag också om att syssla med och tycker broderiarbeten är så fina! Ja, nästa vecka skall bli intressant! :)

    SvaraRadera