lördag 28 juli 2012

Nåltovade små hundar, nallar, hattar, tofflor och allt möjligt

Det började med att jag såg en bild av en liten fin nåltovad pudel och drabbades av starkt ha-begär. Vad nåltovning riktigt handlade om hade jag inget klart grepp om, men det åtgärdades med en snabb titt på en kort filmsnutt om nåltovning på YouTube. Därefter blev det att införskaffa verktyg och material och efter det har jag i ett par veckor periodvis nåltovat utan grepp om tid och rum. För det är SÅ ROLIGT och ger oändliga möjligheter!

Nu är i varje fall behovet av nåltovning mättat för en period, nu är det dags att prova på någonting annat igen. Och det är det som är en av de fantastiska fördelarna med miniatyrvärlden, man binder sig inte vid en teknik, man får tova, virka, sticka, sy, såga, limma, använda sig av material som gips, lera, pappersmassa, tyg, plast... Det är bara fantasin som sätter gränser och man kan helt enkelt aldrig få tråkigt!


Här presenterar jag några av mina alster. Det började med hundarna. Den lilla hunden, andra från vänster på första hundbilden, är mitt första nåltovningsarbete och han föreställer en terrier. Sedan blev det både pudel och cockerspaniel, men jag konstaterade att blandrashundarna var roligast att tillverka. Då fick man fria händer att forma och planera utseendet lite hur som haver.


Det blev bara en katt... eller vad det nu blev...


Och sedan kom tofflor och hattar i tur.


Nallar, kuddar, fårskinn, pläd.


4 kommentarer:

  1. Vau du har ju hunnit tova en hel del sen sist. Den där pudeln ser exta prima ut. Du borde nog lära min dotter med. Kram

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! :)Så mycket lärare i nåltovning har det nog inte utvecklats av mig ännu, har just försökt lära mig själv på egen hand! :) Men skaffa material, experimentera, flytta runt, forma och picka ullen, det är spännande att se vad det blir! :)

    SvaraRadera
  3. Va roligt! Jag har både bok (ulliga gulliga hundar, som handlar om hur man gör nålfiltade hundar) nålar och ull. men jag har aldrig testat.. jag ska försöka ta mig tid till det snart, dina blev ju så söta!

    SvaraRadera
  4. Tack! Då är allt klart och väl förberett för nåltovningen, bara att invänta inspirationen! :)

    SvaraRadera