onsdag 18 juli 2012

Något om min dockskåpshobby

Jag har många intressen, men de senaste åren har intresset för miniatyrer växt sig allt större. Det är inte längre t.ex. min trädgård som är nummer ett bland mina hobbyn. Troligtvis beror det på att miniatyrhobbyn inte kräver så mycket fysiska ansträngningar och krafter har det för min del varit en aning brist på efter att jag insjuknade i en allvarlig blodsjukdom, svår aplastisk anemi, genomgick en benmärgstransplantation och efter det har ingenting riktigt varit som förr.

Intresset för miniatyrer är dock inte nytt. Det har funnits där hela livet. MEN JAG HAR ALDRIG NÅGONSIN LEKT MED DOCKSKÅP! Redan från början då jag var liten handlade det om att bygga, tillverka, måla, limma, klippa, planera, hitta på lösningar, leta efter "skräp" som får nya funktioner i ett dockskåp, få utlopp för sin kreativitet. Jag har hållit på med det här hela livet och jag hade s.k. vuxendockskåp som jag byggde och tillverkade saker till redan flera år före jag insjuknade.

En del gör helt fantastiskt underbart skickliga miniatyrarbeten! Det gör inte jag! Jag är en glad amatör som aldrig använder linjal eller måttband och allt görs med ögonmått och känsla. Jag vill se snabba resultat, orkar inte vänta på att limmet torkat färdigt och mina arbeten blir vingliga och sneda. Om jag planerar vad jag skall göra, så landar jag ändå någon annanstans än var jag hade tänkt mig från början.

Jag är inte alls noga med skalor, men försöker så där i princip hålla mig lite till 1:12, jag är inte heller noga med stilar eller ens med matchande färgsättningar. Jag älskar att gå på loppisar och har alltid "dockskåpsblicken på". På loppisar kan man hitta de allra bästa miniatyrföremålen, föremål som är perfekta för dockskåp, men som aldrig någonsin varit tänkta för det. Knappar, korkar från förpackningar, pinnar, ja, allt kan jag samla på, ibland vet jag inte förrän långt senare vad det skall bli. Men det är bra att ha i lager! Dockskåpshobbyn är för mig ett sätt att få utlopp för min kreativitet som kroniskt bubblar på där inom mig och jag  tycker om att prova på olika tekniker, under skrivandets stund är det t.ex. torrtovning som gäller.

Som säkert framkommit, så handlar dockskåpshobbyn i mitt fall mycket om att återvinna material, jag köper nytt ibland, men sällan. Det är roligare att fynda på loppisar, tillverka själv eller bygga om någonting färdigt till någonting annat eller mera personligt. Jag brukar tänka att mina dockskåp är som en sillsallad eller att jag har naivistiska dockskåp, men jag har mycket skojigt när jag pysslar med dem. Väldigt, väldigt mycket roligt!


4 kommentarer:

  1. Kiva löytää jälleen uusi nukkekotiblogi :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tervetuloa lukemaan blogiani! Katsotaan mitä tästä tulee! :) Olen hieman selaillut muiden nukkekotiblogeja, ne pursuaa ideoita, ihania kuvia, täydellisiä miniatyyrejä ja ovat erittäin inspiroivia! :)

      Radera
  2. Kiva uusi blogi - tässähän paranee varmaansamalla ruotsin kielen taitokin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos ja tervetuloa tänne!:)Ainahan voi oppia kaikennäköistä blogeista, jopa kieliä! :) Itse saan bonuksena kieliopetusta kun luen blogeja suomeksi ja englanniksi! :)

      Radera